JPK CIT. Co już wiemy?
Jednolity Plik Kontrolny doczeka się wkrótce nowej odsłony, tym razem – w postaci nowych obowiązków w zakresie CIT. Najwidoczniej informacje, jakie służby skarbowe pozyskiwały w ramach JPK_VAT okazały się przydatne.
Wiemy, że pierwsze obowiązki pojawią się od 1 stycznia 2025 roku. Nie jest to jednak termin zbyt odległy – raportowanie w postaci JPK wymaga niejednokrotnie dostosowania oprogramowania do nowych wymogów technicznych – co może wymagać czasu.
Wiemy też, że istotą rozwiązania będzie przesyłanie pliku JPK regularnie, po zakończeniu roku podatkowego, nie zaś jak dotychczas – na wezwanie. Jest to bezpośrednia konsekwencja projektowanego art. 9 ust. 1c ustawy o CIT.
Uzupełnienie danych
Skoro wiadomo, że trzeba będzie dostosować systemy księgowe, pojawia się pytanie – jak bardzo? Na chwilę obecną dostępny jest projekt. Na jego podstawie można wskazać podstawowe kategorie nowych danych:
1.Dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
- numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
- w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:
– osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,
– osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,
– w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta.
2. W przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany.
3. Znaczniki identyfikujące konta rachunkowe wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe.
4. Dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
- w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
- określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
- numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika.
5. Wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym.
6. Wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
Zwraca szczególną uwagę integracja danych z KSeF, która umożliwi weryfikację niemal każdej jednej pozycji w księgach rachunkowych – z perspektywy danych, jakie służby skarbowe zbierają w zakresie VAT. W wyniku planowanych zmian, fiskus uzyska naprawdę znaczący zestaw danych, pozwalających na kontrolę rozliczeń niemal w czasie rzeczywistym. Pojawia się tylko pytanie o techniczną możliwość przeprocesowania takiej ilości danych.