Procedura Zgłoszeń Wewnętrznych
§ 1.
[Jaki jest cel tej Procedury?]
- Jako kancelaria Ślązak, Zapiór i Partnerzy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p. w Katowicach (dalej: „SZiP”) wdrożyliśmy wewnętrzną procedurę zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych (dalej „Procedura”) w celu zapewnienia najwyższych standardów w zakresie etyki i zgodności z prawem, a także realizacji obowiązku wynikającego z przepisów dotyczących ochrony sygnalistów.
- Procedura określa w szczególności:
- zasady i tryb dokonywania Zgłoszeń wewnętrznych;
- krąg osób, które mogą dokonać Zgłoszenia wewnętrznego;
- czynności podejmowane przez SZiP w celu weryfikacji Zgłoszenia oraz środki, jakie mogą zostać zastosowane w przypadku stwierdzenia naruszenia prawa.
- Procedura ma zastosowanie do Sygnalisty, który dokonuje Zgłoszenia wewnętrznego w kontekście związanym z pracą, niezależnie od stosunku prawnego, który jest, był lub miał być podstawą świadczenia pracy lub usług na rzecz SZiP.
- Za przyjmowanie i rozpatrywanie Zgłoszeń wewnętrznych, w tym podejmowanie działań następczych, odpowiedzialny jest stały Zespół, złożony z dwóch członków zespołu SZiP.
- W zakresie, w jakim naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej SZiP, zachęcamy do korzystania ze Zgłoszeń wewnętrznych. W tym celu nasza organizacja gwarantuje sprawne i skuteczne podejmowanie Działań następczych i zapewnia poufność treści Zgłoszenia, w tym tożsamości Sygnalisty i jego ochronę, jeśli działa w dobrej wierze.
§ 2.
[Co oznaczają użyte w Procedurze pojęcia?]
- Następujące pojęcia użyte w Procedurze oznaczają:
- Działanie następcze – działanie, jakie podejmuje Zespół, w celu oceny prawdziwości informacji w Zgłoszeniu i w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa, którego dotyczy zgłoszenie. Obejmuje ono m. in. : postępowanie wyjaśniające, zainicjowanie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie sprawy zainicjowanej Zgłoszeniem;
- Działanie odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, spowodowane Zgłoszeniem i które narusza lub może naruszyć prawa Sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić mu nieuzasadnioną szkodę, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko niemu;
- Informacja o naruszeniu – informację, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w SZiP lub w innym podmiocie, z którym Sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informacja, która dotyczy próby ukrycia takiego naruszenia;
- Kontekst związany z pracą – przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy (niezależnie od tego, na jakiej podstawie jest wykonywana) w SZiP, w ramach których Sygnalista uzyskał informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość, że doświadczy działań odwetowych;
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie – osoba lub organizacja, wskazana w zgłoszeniu jako ta, która dopuściła się naruszenia prawa, lub jest z taką osobą/organizacją powiązana;
- Sygnalista – osoba, która dokonuje zgłoszenia;
- Zespół – stały zespół działający w SZiP odpowiedzialny za przyjmowanie i rozpatrywanie Zgłoszeń wewnętrznych, w tym występowanie – w razie potrzeby – o dodatkowe informacje do Sygnalisty i podejmowanie Działań następczych.
- Zgłoszenie wewnętrzne/Zgłoszenie – zgłoszenie dokonane na podstawie Procedury Zgłoszeń Wewnętrznych w SZiP;
- Postępowanie wyjaśniające – postępowanie prowadzone w związku ze złożonym Zgłoszeniem, które zmierza do wyjaśnienia okoliczności naruszenia;
- Platforma – platforma internetowa przeznaczona do przyjmowania ustnych i pisemnych Zgłoszeń wewnętrznych w SZiP;
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych – ewidencja prowadzona przez SZiP, która zawiera szczegółowe informacje o dokonywanych zgłoszeniach, przebiegu postępowania wyjaśniającego oraz podjętych działaniach następczych.
§ 3.
[Jakie naruszenia możesz zgłosić?]
Przedmiotem Zgłoszenia może być każde działanie lub zaniechanie niezgodne lub mające na celu obejście prawa dotyczące:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt. 1-16 powyżej.
- działania lub zaniechania, które zmierzają do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych wyżej.
§ 4.
[Jakie szczególne czynniki ryzyka mogą sprzyjać nieprawidłowościom w SZiP lub u naszych kontrahentów?]
Ze względu na profil działalności SZiP, opierający się na świadczeniu usług doradztwa prawnego, możliwości wystąpienia naruszeń wymienionych w § 3, sprzyjać mogą w szczególności:
- sugestie, naciski lub namowy ze strony klientów SZiP, zwłaszcza dotyczące sposobu prowadzenia doradztwa prawnego i wpływu na wyniki prowadzonych spraw;
- przetwarzanie przez naszą organizację szerokiego zakresu poufnych informacji – w tym w postaci cyfrowej;
- przetwarzanie przez naszą organizację szerokiego zakresu danych osobowych klientów i osób trzecich, w tym danych szczególnych kategorii;
- obsługa prawna podmiotów mających szczególne znaczenie dla funkcjonowania państwa lub gospodarki, ochrony życia, zdrowia lub bezpieczeństwa obywateli.
§ 5.
[Kiedy Procedura nie znajdzie zastosowania? ]
Procedura nie znajduje zastosowania:
- do zgłoszeń anonimowych;
- jeżeli zgłoszenie nie dotyczy naruszeń, o których mowa w pkt. III powyżej;
- jeżeli Sygnalista uzyskał informację o naruszeniu bez kontekstu związanego z pracą na rzecz SZiP;
- jeśli Sygnalista świadomie dokonuje Zgłoszenia wewnętrznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło (zła wiara).
§ 6.
[Kto może dokonać Zgłoszenia wewnętrznego?]
Zgłoszenia wewnętrznego dokonać może:
- Pracownik, w tym były pracownik,
- kandydat do zatrudnienia – w zakresie naruszeń, o których dowiedział się w procesie rekrutacji,
- osoba współpracująca z SZiP na podstawie umowy cywilnoprawnej, w tym w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej,
- stażysta, praktykant i wolontariusz,
- partner lub prokurent SZiP,
- personel podmiotów świadczących usługi na rzecz SZiP.
§ 7.
[Jak mogę zgłosić naruszenie?]
- Możesz dokonać Zgłoszenia wewnętrznego za pośrednictwem Platformy, pod adresem https://szip.whistlelink.com/. Aby utworzyć Zgłoszenie, wystarczy postępować zgodnie ze wskazówkami na stronie.
- Platforma zapewnia możliwość dokonywania Zgłoszeń wewnętrznych pisemnie, jak i ustnie – poprzez nagranie zniekształcające Twój głos.
- Na Twój wniosek, możesz dokonać Zgłoszenia w trakcie bezpośredniego spotkania z Zespołem (osobiście lub online – w zależności od Twojej decyzji). Spotkanie odbędzie się wówczas w uzgodnionym terminie – w ciągu 14 dni od otrzymania takiego wniosku. Z przyjęcia Zgłoszenia w trakcie spotkania, Zespół sporządza protokół. Będziesz mógł sprawdzić, poprawić i zatwierdzić protokół ze spotkania. Wniosek o przeprowadzenie spotkania możesz złożyć za pośrednictwem Platformy lub pisemnie na adres siedziby SZiP.
- By Zespół mógł właściwie zweryfikować Zgłoszenie i podjąć skuteczne działania następcze, powinno ono zawierać informacje wskazane przy wypełnianiu formularza zgłoszenia znajdującego się na platformie.
- W ciągu 7 dni od otrzymania Zgłoszenia, Zespół przekaże Ci potwierdzenie jego przyjęcia.
§ 8.
[Co robimy ze Zgłoszeniem?]
- Zespół – w ramach wstępnej weryfikacji – ustala, czy Zgłoszenie spełnia warunki określone w Procedurze. W razie konieczności uzupełnienia lub wyjaśnienia zawartych z nim informacji, Zespół kontaktuje się z Sygnalistą – o ile jest to możliwe.
- Zespół odstąpi od rozpatrywania Zgłoszenia, jeśli:
- zawarte w nim informacje były już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego Sygnalistę, jeśli nie zawarto w nim nowych, istotnych informacji;
- w toku rozpatrywania okaże się, że naruszenie, które jest przedmiotem Zgłoszenia, spotkało się już z odpowiednią reakcją ze strony SZiP.
- Jeśli Zgłoszenie spełnia warunki określone w Procedurze, a jego treść uzasadnia wszczęcie postępowania wyjaśniającego, Zespół podejmuje czynności w celu wyjaśnienia wszystkich okoliczności w nim zawartych.
- Po wyjaśnieniu wszystkich okoliczności, Zespół podejmuje decyzję co do zasadności Zgłoszenia i wydaje zalecenia co do podjęcia Działań następczych.
- Zespół przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w ciągu 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia lub (jeśli nie potwierdził przyjęcia) – w ciągu 3 miesięcy i 7 dni od dokonania Zgłoszenia – o ile jest to możliwe.
- Tożsamość Sygnalisty i treść Zgłoszenia są znane tylko członkom Zespołu przyjmującym i weryfikującym zgłoszenie oraz osobom podejmującym działania następcze, poza sytuacjami:
- gdy Sygnalista sam wyraźnie zgodzi się na ich ujawnienie;
- gdy jej ujawnienie jest niezbędne dla właściwego rozpoznania sprawy i podjęcia działań następczych,
- gdy Zgłoszenia wewnętrznego dokonano w złej wierze;
- gdy ujawnienie tożsamości Sygnalisty, jest obowiązkiem członków Zespołu lub SZiP na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w tym na żądanie organów administracji publicznej lub organów ścigania.
§ 9.
[Jakie Działania następcze możemy podjąć?]
- Jeśli:
- naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej SZiP – Zespół podejmuje określone w zaleceniach działania naprawcze;
- naruszeniu prawa nie można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej SZiP – Zespół zawiadamia organa ścigania lub podejmuje działania w celu wszczęcia odpowiedniego postępowania określonego przepisami prawa;
- Zgłoszenie okazało się bezzasadne – Zespół stwierdza ten fakt i zamyka postępowanie w danej sprawie.
- Jeśli informacja zwrotna nie zawierała informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań, Zespół przekazuje Sygnaliście taką uzupełniającą informację.
- Zespół podejmuje działania następcze z zachowaniem należytej staranności i przy zachowaniu pełnej poufności tożsamości Sygnalisty i pozostałych osób, wskazanych w Zgłoszeniu.
§ 10.
[Zakaz Działań odwetowych]
- SZiP zapewnia:
- ochronę przed Działaniami odwetowymi, w szczególności poprzez ich bezwzględny zakaz oraz uświadamianie zespołu, jakie zachowania stanowić mogą Działania odwetowe, jak im zapobiegać, reagować na nie i im się przeciwstawiać;
- poszanowanie i ochronę poufności tożsamości Zgłaszającego, Osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz innych osób wskazanych w Zgłoszeniu, poufności Informacji o naruszeniu, w tym odpowiednią ochronę danych osobowych.
- Jeśli doświadczasz Działań Odwetowych, ich groźby lub podejrzewasz, że możesz się stać celem takich działań, prosimy o kontakt z Zespołem przy użyciu Platformy. Jeśli stwierdzisz, że sprawcą Działań odwetowych jest członek Zespołu, prosimy o kontakt z wybranym partnerem SZiP.
- Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań, w tym w szczególności:
- odmowa zatrudnienia – niezależnie od jego podstawy prawnej,
- wypowiedzenie lub rozwiązanie bez wypowiedzenia łączącej go z SZiP umowy,
- obniżenie wynagrodzenia,
- dyskryminacja, nękanie, niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie, zastraszanie, przejawy mobbingu lub wykluczenia, molestowania, naruszania dóbr osobistych;
- wstrzymanie awansu lub pominięcie przy awansowaniu lub szkoleniach podnoszących kwalifikacje;
- pominięcie przy przyznawaniu innych świadczeń związanych z wykonywaną pracą lub obniżenie ich wysokości,
- przeniesienie na niższe stanowisko,
- zawieszenie w wykonywaniu obowiązków,
- przekazanie innej osobie dotychczasowych obowiązków Sygnalisty,
- niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
- negatywna ocena wyników pracy lub negatywna opinia o pracy,
- pociągnięcie do odpowiedzialności porządkowej,
- naruszenie dóbr osobistych Sygnalisty, osób go wspierających lub osób bliskich,
- groźba lub próba zachowań, o których mowa w niniejszym ustępie.
- Zachowania opisane w ust. 3 nie mają charakteru odwetowego, jeśli podyktowane są obiektywnie uzasadnionymi przyczynami.
- Działaniem odwetowym jest także wypowiedzenie umowy, której stroną jest Sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia.
- Zakaz i ochrona przed Działaniami odwetowymi obejmuje nie tylko Sygnalistę, ale również osobę pomagającą mu w dokonaniu Zgłoszenia lub osobę z nim powiązaną.
§ 11.
[Jakie zadania realizuje Zespół?]
- Zespół:
- przyjmuje i rozpatruje Zgłoszenia,
- prowadzi Rejestr Zgłoszeń,
- udziela informacji o przysługującej ochronie przed Działaniami Odwetowymi.
- Zespół może podejmować Działania następcze, włączając w to merytoryczną weryfikację Zgłoszenia i dalszą komunikację z Sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie mu informacji zwrotnej.
§ 12.
[W jaki sposób przetwarzamy dane osobowe?]
- W celu zabezpieczenia i ochrony danych osobowych pozyskanych w związku ze Zgłoszeniami, stosujemy rozwiązania, które gwarantują ochronę danych osobowych zgodną z przepisami Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (dalej: „RODO”).
- Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku ze Zgłoszeniem jest Ślązak, Zapiór i Partnerzy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p. z siedzibą w Katowicach przy ul. Modelarskiej 25.
- W sprawach związanych z przetwarzaniem Twoich danych osobowych możesz kontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych po adresem email rkowal@kancelaria-szip.pl lub na adres naszej siedziby podany wyżej.
- Twoje dane osobowe jako Sygnalisty, będziemy przetwarzali w celu:
- przyjęcia i rozpatrzenia Zgłoszenia, co jest naszym obowiązkiem prawnym wynikającym z przepisów ustawy o ochronie sygnalistów (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO);
- ochrony Ciebie i osób z Tobą powiązanych lub pomagających Ci w dokonaniu zgłoszenia przed działaniami odwetowymi – co jest naszym obowiązkiem prawnym wynikającym z przepisów ustawy o ochronie sygnalistów (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO;
- w celu ustalenia, zabezpieczenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami związanymi z dokonanym Zgłoszeniem – co stanowi nasz uzasadniony prawnie interes, w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. f) RODO.
- Możemy przekazywać Twoje dane wyłącznie w zakresie, w jakim obowiązek taki nakładają na nas przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności, jeśli z uwagi na treść Zgłoszenia, konieczne będzie zawiadomienie odpowiednich organów publicznych.
- Nie będziemy gromadzili Twoich danych, które okażą się zbędne dla prawidłowego rozpatrzenia Zgłoszenia – tego typu dane natychmiast usuniemy. Pozostałe będziemy przechowywać przez 3 lata od zakończenia roku kalendarzowego, w którym zakończymy działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
- Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania – na zasadach określonych przepisami RODO.
- Jeśli uznasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z przepisami – możesz wnieść skargę Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych – na piśmie na adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, lub za pośrednictwem platformy ePUAP.
- Podanie Twoich danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne, byśmy mogli przyjąć i rozpatrzyć Twoje zgłoszenie, jak również zapewnić Ci ochronę przed działaniami odwetowymi.
- Nie będziemy:
- poddawali Twoich danych profilowaniu ani, na podstawie tych danych, nie będziemy podejmowali decyzji w sposób zautomatyzowany;
- przekazywali Twoich danych poza EOG ani do organizacji międzynarodowej.
§ 13.
[Zgłoszenia zewnętrzne]
- Możesz dokonać zgłoszenia zewnętrznego – niezależnie od wniesienia zgłoszenia wewnętrznego, w szczególności, jeśli:
- w terminie na przekazanie informacji zwrotnej Zespół nie podejmie Działań następczych lub nie przekaże informacji zwrotnej lub
- masz uzasadnione podstawy, by stwierdzić, że naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, lub
- masz uzasadnione podstawy do oceny, że Zgłoszenie wewnętrzne narazi Cię lub osoby Ci bliskie na Działania odwetowe, lub
- podejrzewasz niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu przez SZiP z uwagi na szczególne okoliczności sprawy.
- Zgłoszenia zewnętrzne przyjmowane są przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub inny organ publiczny, którego właściwość obejmuje podejmowanie odpowiednich działań następczych obejmujących przedmiot zgłoszenia.
- Wszystkie informacje na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych, wraz z odesłaniem do stron internetowych organów przyjmujących takie zgłoszenia, znajdą się na stronie https://bip.brpo.gov.pl/pl.
§ 14.
[Rejestr zgłoszeń ]
- Zespół prowadzi Rejestr zgłoszeń wewnętrznych, w którym opisywane są wszystkie dokonane Zgłoszenia, bez względu na późniejszy przebieg i wynik postępowania.
- Rejestr prowadzony jest w sposób zgodny z zasadami ochrony danych osobowych, o których mowa w pkt XII oraz z uwzględnieniem obowiązku zachowania poufności tożsamości Sygnalisty, sprawców, potencjalnych sprawców naruszenia oraz osób, wobec których popełniono naruszenie.
- Dostęp do rejestru zgłoszonych naruszeń przysługuje wyłącznie:
- Członkom Zespołu,
- Partnerom SZiP,
- Organom publicznym w związku z prowadzonymi przez nie czynnościami wynikającymi z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.