Prawo budowlane

Cyfryzacja dokumentacji w budownictwie

Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw

(Dz.U. 2022 poz. 1557)

Wejście w życie:

  • 1 stycznia 2022 r. (art. 1 pkt 29, 30, 32-34 i pkt 41 lit. b i c oraz art. 6)
  • 27 stycznia 2022 r. (art. 1 pkt 1, 3, 17, 19, 21, 22, 26, pkt 27 lit. a i c i pkt 28 oraz art. 5)

Wprowadzona ustawa zmienia przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane:

Z dniem 1 stycznia 2023 r. wprowadzone zostają nowe uregulowania dotyczące książki obiektu budowlanego, którą zakłada się i prowadzi w postaci elektronicznej w systemie c-KOB (cyfrowa książka obiektu budowalnego):

  • system c-KOB ma stanowić systemem teleinformatyczny tj. system zespołu współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniających przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego,
  • książka obiektu budowlanego stanowić ma dokumente przeznaczony do dokonywania wpisów w zakresie: informacji o obiekcie budowlanym, imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz e-maila właściciela lub zarządcy, kontroli okresowych, ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego oraz imion i nazwisk osób, przez które zostały sporządzone, przeglądów technicznych, konserwacji oraz napraw urządzeń przeciwpożarowych, robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, a wykonywanych po oddaniu do użytkowania, katastrof budowlanych dotyczących obiektu budowlanego, decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego,
  • uprawnionymi do dokonywania wpisów w książce obiektu budowlanego są: właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w zakresie niezbędnym do założenia książki obiektu budowlanego oraz jej zamknięcia, osoba wskazana w książce obiektu budowlanego do jej prowadzenia; osoby przeprowadzające kontrole,
  • każda książka obiektu budowlanego będzie posiadała indywidualny numer w systemie c-KOB,
  • zgodnie z art. 6 ustawy zmieniającej książki obiektu budowlanego założonej zgodnie z art. 64 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się przepisy dotychczasowe,
  • do dnia 31 grudnia 2023 r. właściciel i zarządca obiektu budowlanego mogą założyć książkę obiektu budowlanego zgodnie z art. 64 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym,
  • właściciel lub zarządca obiektu budowlanego, który założył książkę obiektu budowlanego w formie papierowej, do dnia 31 grudnia 2026 r. winien założyć dla tego obiektu książkę obiektu budowlanego w systemie Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego. Książkę obiektu budowlanego w postaci papierowej właściciel lub zarządca zamyka wpisem i przechowuje zgodnie z przepisami prawa budowlanego,
  • obecnie nie wprowadzono przepisów wykonawczych w formie rozporządzenia dotyczących określenia szczegółowego sposobu prowadzenia książki obiektu budowlanego w postaci papierowej i elektronicznej, w tym dokonywania wpisów, a także sposobu uwierzytelniania i autoryzacji w systemie c-KOB.

 

Z dniem 27 stycznia 2022 r. wprowadzona zostaje możliwość prowadzenia dziennika budowy w wersji elektronicznej w postaci systemu EDB, dzienniki budowy w wersji papierowej wydawane będą do 31 grudnia 2029 r., po tej dacie obowiązywać mają wyłącznie dzienniki elektroniczne:

  • system EDB, ma stanowić systemem teleinformatycznym tj. systemie zespołu współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniających przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego,
  • dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przeznaczony do rejestrowania przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót budowlanych, mających znaczenie przy ocenie technicznej prawidłowości wykonywania tych robót,
  • za prowadzenie dziennika budowy odpowiada kierownik budowy, a uprawnionymi do dokonania wpisu w dzienniku budowy są uczestnicy procesu budowlanego, geodeta wykonujący na terenie budowy czynności geodezyjne na potrzeby budownictwa, upoważnieni pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów na terenie budowy, w ramach dokonywanych czynności kontrolnych,
  • w celu wystąpienia o wydanie dziennika budowy prowadzonego w postaci elektronicznej oraz dokonywania wpisów w tym dzienniku, inwestor oraz osoby uprawnione do dokonywania wpisów są obowiązane posiadać konto w systemie EDB,
  • w przypadku prowadzenia EDB inwestor obowiązany jest do udostępnienia go pozostałym uczestnikom procesu budowalnego i osobom uprawnionym,
  • obecnie nie wprowadzono przepisów wykonawczych w formie rozporządzenia dotyczących szczegółowego sposobu wydawania i prowadzenia dziennika budowy w postaci papierowej i elektronicznej, w tym dokonywania wpisów, formatu dziennika budowy w postaci papierowej i szczegółowego sposobu uwierzytelniania i autoryzacji w systemie EDB.